Heti 20 óra fejlesztés nem "intézmény" a szó hagyományos értelmében. A súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekeknek azonban az egyetlen esély a fejlődésre, a tankötelezettség teljesítésére.
Jelenleg Magyarországon a súlyosan, halmozottan fogyatékos emberek képzési kötelezettek, minimum heti 20 órában kell fejleszteni őket. A köznevelésről szóló törvénytervezethez nemrég benyújtott módosító indítvány azonban eltörölné a kötelező 20 órát, és szakértői bizottságra bízná a fejlesztés időtartamának megállapítását.
A súlyosan, halmozottan fogyatékos gyerekek képzési kötelezettségének megállapításáért egy egész évtizedet kellett küzdenie a civil szervezeteknek, végül 2006-ban vezették be 2010. szeptember 1-i hatálybalépéssel. Az érintett emberek ekkor kerültek ki a semmilyen más uniós tagállamban már nem létező "képezhetetlen" kategóriából.
Az intézmények egy része ennek a heti 20 órának a teljesítését sem hajtotta végre: az infrastruktúra hiányosságai mellett azzal érvelnek, hogy egy súlyosan, halmozott sérült gyerek nem bír el 20 órát, ennél kevesebb is elég neki. A tankötelezettség teljesítése a számukra kidolgozott pedagógiai program mellett nem terheli, nem is terhelheti túl a tanulókat, hiszen olyan elemi ismereteket, képességek erősítését, készségek fejlesztését szolgálja, ami elengedhetetlen a mindennapi élethez. A 20 órában a fejlesztésre való felkészülés, a pihenőidő és a játék is benne van.
Ez a 20 óra egyfajta garancia arra is, hogy ezekkel a legsúlyosabb állapotú emberekkel legalább foglalkoznak valamennyit!
Ha szakértői bizottságokra bízzuk a döntést, az a tapasztalataink alapján azt jelenti majd, hogy a bizottságok olyan ajánlásokat fogalmaznak meg, amit egy-egy intézmény teljesíteni tud, és nem azt, ami a gyermek számára jó és szükséges. Szakmai nonszensznek tűnik az is, hogy a szakértői bizottság egyetlen látogatás alapján képes megállapítani bármit is a gyermek képességeivel kapcsolatban.
Bár sokan – köztük talán a módosító indítvány benyújtója is – gondolhatják azt, hogy a fejlesztő iskolák fenntartása milliárdokat emészt fel, ez azonban nem igaz.
Fejlesztő iskolának azt a 20 órás fejlesztést tekintjük, amely az alapvető készségek fejlesztése mellett biztosítja a tankötelezettség teljesítésének lehetőségét és az oktatáshoz való alkotmányos alapjog érvényesülését a súlyosan, halmozottan sérült emberek számára.
Képek forrása: nol.hu (Teknős Miklós), atkepzes.com