HTML

Szerintünk így kellene

Hogyan kellene megjelennie az értelmi fogyatékos emberek érdekeinek a törvényekben? Szerintünk így. És szerinted? Szólj hozzá! Gyűjtsük össze együtt, hogyan is kellene!

Az orvos dönti el, szavazhatok-e

2012.02.07. 15:55 ÉFOÉSZ

A belátási képesség vizsgálata alapján vehetik el bárkitől a szavazati jogot – áll az új Alaptörvényben. Egy frissen egyeztetésre bocsátott kormányrendelet ezt a szabályozást adja: 2 szakorvosi véleményt vár el a választójogosultság megállapításához (általános elmeállapotról és a választójoggal kapcsolatos belátási képességről szólót). Azaz: menj el az orvoshoz, majd ő megmondja, szavazhatsz-e.

Vajon az orvos mit kérdez majd? Fel lehet-e készülni egy vizsgálatra, ahol a választójogom megtartása a tét? Például: magoljam be a pártok nevét? Programját? Nagy kérdés, hogyan döntheti el egy orvos (vagy bárki), alkalmas vagyok-e rá, hogy ikszeljek a választásokkor. És habár az orvosé csak vélemény, és a végső szót a bíró mondja ki – tudjuk, ez a jelenlegi gondnoksági eljárások esetében sem így van, a döntések csakis az orvosszakértői véleményekre alapoznak.

Vizsgálni persze nem fognak mindannyiunkat (?!): a kormányrendelet szerint elkezdik felülvizsgálni azt a mintegy 70 ezer honfitársunkat, akik gondnokság alatt állnak. A választójog korlátozása elfogadhatatlan (akár a gondnokság alatt állók, akár bárki más esetében) – erről mi is és más szervezetek is ezer helyen érveltünk már.

Elmondtuk, mi a probléma a kizárni kívánt, abszolút heterogén csoport meghatározásával (amelybe ugyanúgy tartozhat időskori leépüléssel küzdő nénike, mint átmeneti pszichiátriai problémával élő egyetemi professzor). Elmondtuk, mi a gond a „belátási képességgel” mint bizonytalan tartalmú fogalommal, és bár gyakori érv az értelmi fogyatékos emberek választójogának korlátozása mellett (feltételezett) befolyásolhatóságuk, hangsúlyoztuk, szerintünk a kampányok éppen a választópolgárok befolyásolásáról szólnak. Leírta a Velencei Bizottság, és legutóbb néhány EP képviselő is: elítélik ezt a méltatlan és diszkriminatív gyakorlatot.

A legfőbb érvünk mégis az: akinek nincs választójoga, annak nincs beleszólása a közösség ügyeibe. Nem számít a véleménye, láthatatlanná válik a döntéshozók szemében: számára nem írnak választási programot, neki még csak nem is akarnak választási ígérteket tenni. Ki az, aki szerint megengedhető, hogy több tízezer – a társadalom által egyébként is elhanyagolt, méltatlanul kezelt – embert lökjön így ki magából egy demokratikus jogállam?

Bár továbbra is elfogadhatatlannak tartjuk ezt a diszkriminatív korlátozást, mégis tisztában vagyunk azzal, hogy az Alaptörvény és a választási eljárásról szóló törvény elfogadása után a gyámhatóságok eljárására vonatokozó szabályozás kényszerpályán mozog. Azt tehát értjük, hogy a parlamenti képviselők nem ismerik ezt a területet, tán nem is gondolják végig ezt az emberi jogi aspektust, és papíron rendjén valónak látnak egy ilyen megoldást. Az azonban mégiscsak elvárható volna, hogy legalább a szűkebb értelemben vett „szakma” elmozduljon végre a fogyatékosság orvosi megközelítésétől az emberi jogi, társadalmi megközelítés felé – egy olyan országban, amely nem mellesleg elsőként ratifikálta a Fogyatékos Személyek Jogairól szóló ENSZ Egyezményt.

Mi a gond a választójog orvosi szempontú megközelítésével?

Az orvosi szemlélethez ragaszkodva egy vak ember esetében választhatnánk azt a megoldást: ne is legyen választójoga, hiszen úgysem látja a szavazólapot. A civilizált országok azonban nem ezt a megoldást választják: van Braille-szavazólap, mindenki megkapja a szükséges segítséget ahhoz, hogy teljes jogú polgárként élhessen. A társadalmi megközelítés érvényesülése az is, amikor a kerekesszékeseket sem zárjuk ki a választásokból, helyette akadálymentesítünk. Ugyanennek kéne működnie a gondnokság alatt állók esetében is. A szemléletváltás minden civilizált országban megkerülhetetlen – itt az ideje, hogy hazánkban is az legyen.

A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) kormányrendelethez fűzött észrevételeink és javaslataink itt olvashatók.

62 komment

Címkék: észrevételek választójog diszkrimináció kormányrendelet cselekvőképesség

A bejegyzés trackback címe:

https://szerintunkigy.blog.hu/api/trackback/id/tr74075492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Politizátor · http://westwing.blog.hu/ 2012.02.08. 01:53:22

Nem látok politikai realitást egy ilyen kezdeményezésre. Racionalitást senki nem kért számon, belátóképességet igen. Amennyiben a gondnokság alatt lévő belátási képessége korlátozott, esetleg a gondokságot gyakorló által manipulálható (szerintem a kiszolgáltatottság miatt ez per definitionem így van), annyiban reális esélye van annak is, hogy a döntése nem lesz kapcsolatban a döntés következményével (de legalábbis nem hat rá vissza). Nyilvánvalóan ezzel az erővel nem kell szavazni, csak dobjunk egy kockával. Azon már lehet vitatkozni, milyen ponttól korlátozott a személy cselekvőképessége annyira, hogy a szavazati jogát korlátozni kelljen. Nyilvánvalóan ez a puha definíció visszaélésre adhat okot, de ettől még maga az alapfeltevés fennáll: a szavazásból kizárandók akik nem képesek önállóan felfogni, hogy miről szavaznak, mert egy random döntésnek semmi értelme nincs.

komplikato 2012.02.08. 02:31:24

"de ettől még maga az alapfeltevés fennáll: a szavazásból kizárandók akik nem képesek önállóan felfogni, hogy miről szavaznak, mert egy random döntésnek semmi értelme nincs."

De fenti esetben pont az a pikáns, hogy ha teszem azt az illető pszichiátriai problémákkal küzd, de attól független pontosan tudja kire szavazna és miért, akkor még ott a lehetősége az orvos kizárja a lehetőségből. Míg rengeteg olyan ember, akinek orvosi értelemben nincs problémája, de beszűkült a belátóképessége vagy a döntéshez iskolázatlanság, vagy teljes érdektelenség okán alkalmatlan, az ugyan úgy szavazni fog ... mint eddig.

bruhahahahihihi 2012.02.08. 04:34:21

..és akiket választunk, akikre szavazunk ,azokat nem kell elmeállapotáról megvizsgálni? ...pl. Orbán biztos nem lenne választható, mert elmeállapota az emberiségre KÖZVESZÉLYES!!!!!!!!!!!!!!!!

Occam beretvája 2012.02.08. 06:53:01

@bruhahahahihihi: Gondolom ez egy jól megalapozott
konzílium véleménye.
A bal oldali ágyról Kun Béla, a jobbon meg Bonaparte
Napóleon.Fogjatok össze, -és vegyétek be -izé az elgurult gyógyszereiteket. :-))

okoskodo.peti 2012.02.08. 07:26:55

"Az orvos dönti el, szavazhatok-e"

Remélem úgy dönt, hogy nem szavazhatsz.

Visegrádi 2012.02.08. 07:40:03

Kell ugyancsak 2 szakember, aki eldönti, hogy az az orvos alkalmas-e a döntésre.

anyósnyelv 2012.02.08. 07:40:12

Felháborító - nagyon messzire mutat!

Visegrádi 2012.02.08. 07:42:19

@bruhahahahihihi: Sajnos ez a szombati oktatás tényleg egy újabb bizonyíték erre. Nem az van, hogy képezni kell és erre majd kitalálnak lehetőségeket, NEM! Az Ovi kitalálta, hogy SZOMBATON. Mit képzel ez?? Ki EZ?

ezanevemeskesz (törölt) 2012.02.08. 07:50:09

öngólnak érzem. mi lesz a szegény fidesz táborral? mert aki rájuk szavaz az biztos elmebeteg!

Állítsuk meg a ......... 2012.02.08. 07:54:07

Akkor orbán, dajcstomi és matolcsi alkalmatlan, már ránézésre is.
orbán járt már zártosztályon, no nem úgy mint a hajléktalanszállón, hanem lakóként.

kalapocska 2012.02.08. 07:55:34

Mivel az eselye annak hogy a te szavazatod dont kb 0 ezert mindenki bolond aki idot aldoz ra hogy szavazzon= olyan rendszer lenne az igazi ahol csak az szavazhatna aki nem megy el.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.02.08. 07:56:52

@ezanevemeskesz: hát majd 2014-ben szavazhattok megint az okos példaképetekre, ferkóra, elvtársak

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.02.08. 08:07:37

Tragédia!
Már most is a felbérelt, lefizetett fideszes orvosok sorra terelik vissza a féllábút, a vakot, a rákos beteget a munkanélküliség világába. Csak azért, hogy gonosz törpediktátor főnöküknek igaza legyen.
Arcpirító amit a rokkantakkal tesznek!

Évek óta kiestek a szakmájukból, a fiatalnak sincs elég munkahely, hova fideszes anyátokba terelitek őket?
Nő az öngyilkosok, alkoholisták, csövesek, homlesek száma.

ORBÁN BANDA TAKARODJ!

trolololol · http://basszas.blog.hu/ 2012.02.08. 08:11:10

@Talpra Magyar a román népnek sikerült, új kormányt: en ugy lattam, hogy a fideszes satanista orvosok meg a temetoben is feltamasztjak a halottakat, es veluk epittetik fel a koncentracios taborokat!!!

notib 2012.02.08. 08:15:01

Igaza van az ÉFOÉSZ-nek, ne azokat az ostoba szakorvosokat kérdezzük meg, döntsenek a taxisok, a postások és a fodrászok, Ők mindig mindent tudnak (csak elvétve a szakmájukat...)

notib 2012.02.08. 08:21:24

@Talpra Magyar a román népnek sikerült, új kormányt:

azért az is arcpirító volt, ahogy igen sokan rokkanttá lettek nyilvánítva, az arcpirítóan pénzéhes, csaló, Hornista-Fletóista orvosbérencek által, hasonlóan a minimálbéres milliárdosokhoz, természetesen tisztelet a kivételeknek...

notib 2012.02.08. 08:25:25

@Talpra Magyar a román népnek sikerült, új kormányt:

tévedsz, óriási tévedésben vagy, a román nép nem győzött, szarnak az IMF-EU bagázsnál a román népre, az IMF ugyanazt játssza el mint nálunk, az IMF által megkövetelt "IMF ajánlásokat" értsd, további súlyos megszorításokat, az új kormány fogja végrehajtani, az utolsó betűig, úgy, hogy nagyon el vagy tévedve....

Dixi. 2012.02.08. 08:34:18

Érdekes irányba IS mutathat ez a törény.Csak gondolkodjatok el h menyire és milyen maximalista módon lehet ezt a törvényt az esetleges politikai ellenfelekkel szemben felhasználni.

NEM!!!!

nem azt mondom h fel is fogják használni hanem azt mondom h milyen irányba tereli a közösséget.És azt h egy újabb lehetőség a társadalmi megosztottság erősítésére amire a Fidesz elég erősen hajt.

Megfigyelo 2012.02.08. 08:46:27

Lehetnek kivételek, de én úgy vélem, hogy általában azokat helyezik gondnokság alá, akik valamiért képtelenek saját ügyeik felelős vitelére -- mégpedig oly mértékben, hogy ez hatósági beavatkozást igényel. Ha ez így van, akkor nem látom be, hogy az ilyen embereknek beleszólást kellene adni a közös ügyeink vitelébe. (Kész vagyok megfontolni az esetleges argumentált ellenvéleményeket.)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.02.08. 08:48:13

@Sadist: egy igazi szdsz-es értelmiségi kívánsága, egy proli mszp-s vudu babát használna :x

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.02.08. 08:55:11

Pedig nagyon egyszerű, a szavazati jogot egyetlen dologhoz kellene kötni: Nettó adóbefizetéshez.
Mindjárt megváltozna a világ rendje, ha azok rendelkeznének a javakról, akik előteremtik.
Esetleg még vita lehetne, hogy egyenlő súllyal, vagy a befizetés arányában. De a sok tudatlan cigó, meg exkocsi nyugger ne szavazgasson már a nyakunkra semmit ingyen virsliért meg sörért.

Sadist 2012.02.08. 08:56:00

@wmiki: Miért nem folytál le apád lábán? :(

csaba76 2012.02.08. 08:58:28

@Politizátor: "a szavazásból kizárandók akik nem képesek önállóan felfogni, hogy miről szavaznak"

Szerinted ma Magyarországon hányan képesek önállóan felfogni, hogy miről szavaznak? Ha tényleg ez lenne a kérdés, akkor jóval messzebbről kell indítani a vitát, és nem a gondnokoltak választási jogával.

Sadist 2012.02.08. 08:58:31

@newtehen: Én nem szeretném, ha egy milliókat kereső milliomosnak többet érne a szava, mint az enyém.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.02.08. 09:05:20

@Sadist: Nem a keresetről beszéltem. Hanem a befizetett adóról...
Én meg tudod azt nem szeretem, hogy két generációk óta segíjkén élő roma család megszavazza kétharmados demokratikus többséggel hogy bírnám őket jobban támogatni.

A Demokrácia nem erről szól! Ez nem demokrácia. A Görögöknél is, ahonnana demokráciát származtatjuk, a szavazati jogot nem adták csak úgy akárkinek, tenni is kellett érte. Akárcsak a római jogban.

Megfigyelo 2012.02.08. 09:07:00

@newtehen: Ez legjobb esetben XIX. századi vélemény. Egyébként a fogyasztása után mindenki fizet adót (ÁFA). És pl. semmi se változnék attól, ha a nyugdíjakat "felbruttósítanák", de rögtön le is vonnák az adót: a nyugdíjas ugyanannyit kapna, az államnak ugyanannyiba kerülne - de a Te kategóriáid közül mégis rögtön a másikba kerülne....

Megfigyelo 2012.02.08. 09:10:42

@newtehen: Speciel a rómaiaknál minden római polgárnak volt szavazati joga, a "proletároknak" ("akiknek a gyerekeiken kívül semmijük sem volt") is, és nagy szokás volt nyíltan vagy közvetve (pl. cirkuszi játékok szervezésével, ételosztással) megvásárolni a szavazataikat...

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.02.08. 09:11:24

@Sadist: mert urunk, teremtőnk úgy gondolta, hogy szükség van rám ezen a bolygón, hogy jobbá tegyem a világot, a sötétségben tévelygő index kommentelők számára ^^

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.02.08. 09:13:12

@Megfigyelo: Persze. Meg ha a nagymamámnak pöcse LENNE, nagypapának hívnám.
És itt most nem a nyugdíjasok adóztatásáról szóltam. Ők már megkapják ami jár nekik, élvezzék a pihenést, ne kavarjanak, játszanak az unokákkal, ne szavazgassanak. Hanem pont az aktív korúakról szólok. És itt SZJA-ról, vagy vállalkozóként fizetett adóról beszélek. ÁFÁ-t valóban mindenki fizet. Kérdés, hogy az valóban bekerül-e az államkasszába, vagy esetleg a vállalkozó eltünteti egy kis trükkel, és a zsebében köt ki.

Megfigyelo 2012.02.08. 09:15:20

@csaba76: Ez azt mutatja, hogy - Churchill után szabadon - nem a demokrácia a jó, csak kivétel nélkül minden más rendszer még sokkal rosszabb...

Advanced Flight 2012.02.08. 09:17:29

Itt nem azokról van szó, akik pszichiátriai problémákkal küzdenek (ilyen ember elég sok van), hanem akik totál zizzentek és pl. egy bűncselekmény elkövetése esetén nem vonhatók felelősségre. Ilyen kategória most is létezik, és a gyakorlat azt mutatja, hogy az orvosok inkább nyilvánítanak okésnak valakit, mint a fordítottja, ugyanis nincs elég hely a zártosztályon, ld OPNI.

Megfigyelo 2012.02.08. 09:19:12

@newtehen: Már ugyn miért ne szavazzanak a nyugdíjasok?! Akiknek élettapasztalata és felgyűlt bólcsessége van! Innen csak egy lépés, hogy el kell pusztítani őket, mint feleslegeseket!

Psyman 2012.02.08. 09:23:45

Nem Magyarország az első állam, ahol valamilyen formában megvonják a szavazati jogot az elmeállapot működésében valamilyen zavarral rendelkezőktől.
De azért csak ordítsunk diktatúrát továbbra is, mert már megszoktuk.

Megfigyelo 2012.02.08. 09:26:08

@Advanced Flight: Itt a poszt azoknak a szavazati jogáról szólt, akiket már valamiért gondnokság alá kellett helyezni...(Mint fentebb írtam, ezt én nem érzem indokoltnak, mert ha valaki annyira nincs olyan szellemi állapotban, hogy a saját ügyeit felelősen vigye, hogy ezért gyámság alá kellett helyezni, az miért lenne olyan szellemi álapotban, hogy a közügyekbe felelősen belefollyon?)

Sadist 2012.02.08. 09:26:23

@wmiki: Fizetem az abortuszodat. Komolyan. Bár azt már esetedben aktív eutanáziának hívják. Svájcban elintézik neked.

Megfigyelo 2012.02.08. 09:27:07

@Psyman: Nem ezért "ordítunk diktatúrát"...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.02.08. 09:29:20

@Megfigyelo: "Akiknek élettapasztalata és felgyűlt bólcsessége van!"

Sajnos ez a magyar nyugdíjasokra nem jellemző. :-(
Mert ők a rendszer szerint eltartottnak számítanak.
És sajnos - mint jelen helyzet is mutatja - amikor az eltartottak kerülnek többségbe az eltartókkal szemben, akkor simán "demokratikus" eszközökkel nekiállnak kizsákmányolni azokat. Jelen demokrácia úgy néz ki, hogy két farkas és egy bárány dönt 2/3-o szavazással arról, hogy megegyék-e a bárányt.
És ezt igazából akkor tudnád megérteni, ha magad is az eltartók közé tartoznál, de mivel munkaidőben itt kommentelgetsz, valószínű, hogy nem...

Megfigyelo 2012.02.08. 09:29:36

@Sadist: Téged kllene - legalábbis kitiltani minden nyilvános helyről. (Esetleg gondnokság alá helyezni; persze lehet, hogy ez már megtörtént...)

Megfigyelo 2012.02.08. 09:31:37

@newtehen: Speciel kötetlen munkaidőben dolgozom, és két programírás, stb. között kommetelgetek egy kicsit...

Sadist 2012.02.08. 09:36:02

@newtehen: Majdnem mindegy, hogy adó vagy teljes kereset. Egy orvos vagy ápoló sokkal többet rak hozzá a közöshöz, mint amit járulékként befizet. Akkor már egyszerűbb, hogy a ciklus alatt 2 év munkaviszony, onnantól jár a szavazati jog.
De ezt hülyeségnek tartom, hogy olyan dolog alapján legyen eldöntve, hogy ki mennyire szólhat bele a közügyekbe, ami nem (jól) tükrözi az adott személy társadalmi hasznosságát. Ha meg ezt valahogy mérni szeretnéd, akkor minden szavazót egyesével vizsgálhatnál választások előtt, hogy mennyi adót fizetett, milyen társadalmi munkát végzett, a munkája milyen mértékben járult hozzá az ország gazdaságához/oktatásához/egészségügyéhez és még lehetne sorolni.

Sadist 2012.02.08. 09:37:28

@Megfigyelo: Nem emlékszem, hogy hozzád szóltam volna.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.02.08. 09:37:36

@Sadist: nagyon kedves értelmiségi, liberális vagy ^^
egyelőre utald át az abortusz összegét, és ha majd terhes leszek, felhasználom

Sadist 2012.02.08. 09:42:32

@wmiki: Már terhes vagy. Épp azért javasoltam, hogy kotródhatnál :)

oliva 2012.02.08. 09:45:04

@bruhahahahihihi: na ez az, ezt magyarázom én is...

Dr. Bélus___ 2012.02.08. 09:46:21

Cool. De akkor légyszi legyen már választójoga a gyerekeknek! Mondjuk a 2 éveseknek! Hisz a szellemi állapot nem számít, ugye? Sőt, tovább megyek, miért csak a csecsemők választhassanak? Nyilván érdekeltek a kutyák is a választásban, hiszen vannak állatvédelmi törvények is. Nehogy már a fejük felett döntsünk! De ha a kutyák nem is, a csimpánzok mindenképpen szavazhassanak!

@Sadist: Ezzel az a baj, hogy szétfikázol egy olyan rendszert, aminek lennének hibái (minden rendszernek vannak), de mégis jobb, mint a mostani, mégis közelebb van a "társadalmi érték" fogalmához. És mivel szerinted ez nem jó, mit javasolsz? A mostani rosszabb rendszert. Logikus...

bé ef 2012.02.08. 09:48:43

@Megfigyelo: "általában azokat helyezik gondnokság alá, akik valamiért képtelenek saját ügyeik felelős vitelére"

Pont ez a kérdés: tényleg azokat helyezik gondnokság alá...? Vajon mi az oka annak, hogy Magyarországon kb. 70 ezer ember áll gondnokság alatt, a hasonló lakosú Csehországban ez a szám 30 ezer, Svédországban háromezer-ötszáz? A hozzáállás, a szemlélet.

Nincs olyan ember, aki az élet minden létező területén cselekvőképtelen, mindenki képes felmérni a saját érdekeit, vágyait. Csak vannak, akiknek több segítségre van szükségük ahhoz, hogy ezt kifejezhessék, ezek alapján döntést hozzanak. A "saját ügyeik felelős viteléhez" sokszor csak támogatás kéne, nem pedig egy elnyomásra épülő alárendeltségi viszony (a gondnokság).

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.02.08. 10:25:28

@Visegrádi: Tényleg egyszerűbb otthon sírni a segílykéért, meg szídni a kormányt, mint elmenni tanulni, ha már korábban nem tette meg.

Tempus-Anh 2012.02.08. 10:29:41

És mi a helyzet azokkal, akikRE szavazunk?
Őket ki vizsgálja meg?

kvpsgb (törölt) 2012.02.08. 10:30:03

Lehet, hogy én nem értettem meg a cikk lényegét. De.

Ha az értelmi fogyatékosok kaphatnának választójogot annak ellenére, hogy a belátási képességük korlátozott és befolyásolhatók, akkor azt hiszem, hogy a gyerekeknek is meg lehetne adni. Nem kevés 15-17 éves sőt fiatalabb gyerekkel találkoztam már, akiknek kialakult a maguk politikai véleménye, nagyon is tisztán megfogalmazták, hogy miért szavaznának erre vagy arra a pártra. Ugyanakkor a 18 éven felüli, szavazóképes állampolgárok kb. 30%-a 1990 óta még EGYETLEN választásra sem ment el, elég csak megnézni a részvételi adatokat. Pedig mehetnének, csak éppen telibesz*rják az egészet.

Ja, hogy a kis- illetve fiatalkorúakat befolyásolják a szülők? Nos, az emberek döntő többsége világnézet illetve rosszabb esetben pillanatnyi ellenérzés alapján szavaz. Az egyiket általában családból hozzuk, a másik pedig életkortól független. Akkor most mi van? Állítsunk fel olyan szabályt, hogy aki már képes a saját lábán megállni, úgy, hogy nem fogják a kezét, az szavazhat? Ez így valahogy nem kóser.

A vak emberes példa szerintem eléggé sántít. Annak, hogy valakinek az egyik érzékszerve nem működik semmi köze az elmeállapotához, vagy akár a befolyásolhatóságához.

Ugyandehogy (törölt) 2012.02.08. 10:44:22

@newtehen: a helyzet az, hogy már Arisztotelész is megmondta, hogy a demokrácia a legrosszabb működési forma, mert a csőcselék uralmát jelenti.

Ica a fekete cica 2012.02.08. 10:54:22

Csak kis szines érdekességként tenném hozzá, hogy eddig se szavazhattak a gondnokság alatt állók, de természetesen orbánahibás ezért is.

gondola.hu/cikkek/70968-Serulhet_a_fogyatekossaggal_elok_szavazati_joga_.html
2010. április 22. 12:19
"az értelmi fogyatékos emberek túlnyomó többsége gondnokság alatt van, és az alkotmány értelmében, ha valaki gondnokság alá kerül, akkor elveszíti a választójogát"

qwertzu 2012.02.08. 11:09:55

@newtehen: Ha alapítasz pártot ezzel a programmal, akkor van egy szavazatod.

Gera 2012.02.08. 11:11:52

Igen, elmondtátok ezerszer, de akkor is csak ostobaság marad. Aki a _saját_ vagyonával sem rendelkezhet, az ne dönthessen máséról. Amúgy alapvetően liberális vagyok, a melegházasságtól kezdve a fűszívásig sok mindent támogatok, de ezt nem.

Ianas 2012.02.08. 11:27:34

@Megfigyelo: Annyi, hogy a nőknek és rabszolgáknak nem volt. Az ottani proletár nem ugyanaz, mint az itteni. Itt a proletár végzi az effektív munkát, ott a rabszolga. A római proletárok leginkább semmit sem csináltak, a "panem" a panem et circensisből az ingyen ételre utal.

Ianas 2012.02.08. 11:31:21

@Babette_: Aminél csak az autokrácia rosszabb, mert az meg egyetlen ember (vagy emberek egy szűk csoportja) uralmát. Aki meg nyilván csak a saját érdekét nézi.

Maradjunk annál, hogy teljesen értelmetlen rangsort állítani. Amit emberek csinálnak, az úgy általában messze van a tökéletestől. Persze nézőpont kérdése, minden hatalmi rendszer jó valakinek.

Sadist 2012.02.08. 13:15:34

@Dr. Bélus___: Nem a mostani szar rendszert javaslom, csak én úgy vagyok vele, hogy egy ilyen nagy horderejű dologban különösen fontos ésszel, megfontoltan nekivágni, nem úgy, ahogy pl. a kormány csinálja.
Én eddig az SZJA alapú szavazati jogot tudnám elképzelni, azt is úgy, hogy szépen kiszámolják, hogy két év folyamatos munkaviszony mindenkori minimálbéren mennyi adó befizetésével jár, aki ennyit csengetett a közösbe, az kap szavazati jogot. Egyet. Nem úgy, hogy minél több pénzt fizetett be, annál nagyobb súlya van a szavazatának. Meg nem magzat után járó szavazati jog, és egyéb eszement baromságok.
Egyébként nem a választási rendszert kellene átformálni, hanem az egész társadalmat. Mindenki azt hiszi, hogy egy "jó" választási rendszerrel azoknak a véleménye fog érvényesülni, akik értelmesen, felelősségteljesen állnak hozzá. A jelenlegi választási rendszerrel is lehetne már 20 éve normális kormányunk, de a társadalom még nem nőtt fel a feladathoz.

Sadist 2012.02.08. 13:21:46

@Ianas: Attól függ milyen szempontból rosszabb. Egy-egy ország rendszerint pont az autokratikus időszak alatt virágzott legjobban.
És ez jellemző szinte mindenre, hogy sokkal jobban működik a hierarchikus, egyeduralomra épülő rendszer. Legyen az hadsereg, vagy egy multi cég, lásd pl. Apple.
Ettől függetlenül én sem szeretném, hogy Viktor megkoronáztassa magát a Duna jegén és visszaállítsa a királyságot.

Ianas 2012.02.09. 15:10:30

@Sadist: Él egy kép a fejedben, amit az úm. "jól működő" autokráciák alakítottak ki. Eleve nem igaz általánosságban az első állításod. Görögország a periklészi (demokrácia), róma a Köztársaság alatt élte a fénykorát (ld. a fentebbi írásom a megkötések kapcsán.) Igaz, sok állam kimondottan autokratikus időszakban virágzott, de ne felejtsd el, hogy a történelem nagyobbik részében a világ legnagyobb részén autokrácia volt, így összehasonlítani a virágzó időszakokat háttér (rendszer) alapján elég hamis képet fog adni.

Ha viszont azt vesszük, a nyugati civilizáció ma éli fénykorát. Lehet morogni, fujjolni, de tény, hogy a történelemben és térben ma és itt, ebben a kultúrkörben a legmagasabb az életszínvonal, a legjobb az infrastruktúra, és a legjobbak egy ember esélyei életbenmaradásra, érvényesülésre, bármire.

Lehet szidni a demokráciát, de valljuk be, közel ez az egyetlen olyan rendszer, ami megengedi a benne élőknek, hogy szidják. Máshol jön (vagy jött) az inkvizíció, a fekete autó, vagy valami hasonló
süti beállítások módosítása